Folytatjuk a sorozatot a Szt. Sz. Istenről. Legutóbb a szabadságról volt szó: Ahol az Úr Szelleme, ott a szabadság. Most arról lesz szó, hogy a Szt. Sz. Istennek a mélységeit vizsgálja. Olv.1Kor 2.r.A 10b alapján: a Szellem mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit is, a következőkről lesz szó: 1.Isten dolgait csak Isten Szelleme vizsgálja és ismeri. 2.Azért is kaptunk Szt. Sz.-et, hogy megismerjük azokat, amiket Isten ajándékozott nekünk.3.Azt kell hirdetnünk, amelyekre a Szt. Sz. tanít. 4.Szellemi mélységeket csak a szellemi emberek értik meg.
Isten különös kegyelme és szeretete, hogy a Kr.-ban hívő emberek szabadságot és lehetőséget kaptak arra, hogy a Szt. Sz. által belepillantsanak Isten gondolatainak mélységeibe. Ahogy az ember csak a hozzá legközelebb állókkal, a bizalmasaival osztja meg a legtitkosabb gondolatait, Isten is így van. Csak azokkal ismerteti meg gondolatainak, szívének mélységeit, akik közel vannak Hozzá.
1.) Isten dolgait csak Isten Szelleme vizsgálja és ismeri.
Olv.10b-11.v.:mert a Szellem mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit is... Ez az Ige rámutat a Szentháromság: az Atya, a Fiú és a Szt. Sz. különös egységére. Az Atyaisten mélységeit csak a Szt. Sz. ismeri. Tudjuk, hogy a Fiú is ismeri, de Ő is a Szt. Sz. által. Luk 4:18 Az Úrnak Szelleme [van] én rajtam, mivelhogy felkent engem. Ugyanakkor rámutat az ember Isten-képűségére is. Az ember dolgait is csak az ember szelleme ismeri. A lelkünk csak a szellemünkön keresztül! Éppen ezért, akinek még halott a szelleme, nem ismeri saját magát sem. Nem látja az ember szívének a mélységeit. Ezt csak az újonnan születettek látják, a Szt. Sz. által életre keltett szellemükkel. Ezért zsákutca vagy félrevezető a lélektan, a pszichológia. Ebből következik, hogy Istenről, az Ő gondolatairól, bölcsességéről, akaratáról, tervéről, hatalmáról és Vele kapcsolatosan bármi másról csak annyit tudhat az ember, amennyit a Szt. Sz. kijelentett neki.
A kijelentésnek egyik területe a teremtett világ. Róm 1:19-20 Mert ami az Isten felől tudható nyilván van ő bennük; mert az Isten megjelentette nekik: Mert ami Istenben láthatatlan, tudniillik az ő örökké való hatalma és istensége, a világ teremtésétől fogva az ő alkotásaiból megértetvén megláttatik... Azonban sokan a Teremtő helyett a teremtett dolgokkal foglalkoznak, azokat imádják, és így nem látják meg a teremtettségben az Istenről kijelentett mélységeket. Róm 1,22:Magukat bölcseknek vallván, balgatagokká lettek.
A kijelentésnek fő területe azonban az Ige. 2Tim 3:16 A teljes írás Istentől ihletett. 2Pét 1:21Mert sohasem ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent Szellemtől indíttatva szólottak az Istennek szent emberei. Az Ige mérhetetlen mélységeket jelent ki Istenről, amit a Szt. Sz. tárt fel a Bibliát írók előtt.
Az emberi bölcsesség, e világ szelleme nem képes megismerni Isten dolgait. 8.v.:mert ha megismerték volna, nem feszítették volna meg a dicsőség Urát.
2.) Azért is kaptunk Szt. Sz.-et, hogy megismerjük azokat, amiket Isten ajándékozott nekünk.
Olv. 12.v.Gondoljuk meg: mi, hívő emberek azt a Szt. Sz.-et kaptuk, Aki Isten mélységeit kutatja. Azt a Szt. Sz.-et, Akit J. Kr., az apostolok és a próféták is kaptak. Az Istenből való Szellemet kaptuk. Többek közt azért, hogy megismerjük azokat, amiket Isten ajándékozott nekünk.
Miket ajándékozott nekünk Isten? Elsősorban Kr.-t, és Vele együtt mindent.
2Kor 9:15 Az Istennek pedig [legyen] hála az ő kimondhatatlan ajándékáért.
Hogy mi az a „minden”, amit Vele kaptunk? 1Kor 3:21b-23 Mert minden a tiétek.Akár Pál, akár Apollós, akár Kéfás, akár világ, akár élet, akár halál, akár jelenvalók, akár következendők, minden a tiétek. Ti pedig Krisztusé, Krisztus pedig Istené. Róm 8:16-17 Ez a Szellem bizonyságot tesz a mi szellemünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk. Ha pedig gyermekek, örökösök is; örökösei Istennek, örököstársai pedig Krisztusnak; ha ugyan vele együtt szenvedünk, ...
Olv. 9-10.v.:Amiket szem nem látott, fül nem hallott... Ne arra gondoljunk, hogy majd egyszer a mennyországban tudjuk meg, mik ezek. Mert azt olvastuk: Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő Szelleme által. Bizonyára olyanok is lesznek a mennyben, amikről eddig még nem kaptunk kijelentést, mert Pál azt írta: 2Kor 12:4 Elragadtatott a paradicsomba, és hallott kimondhatatlan beszédeket, amelyeket nem szabad embernek kibeszélnie. Ezt nem tudjuk, mi volt, de amiket a Szt. Sz. kijelentett, amit már tudunk, azok is csodálatos dolgok. Olyanokat korábban nem láttunk és nem hallottunk, és ki sem tudtunk gondolni. Pl. Zsolt 73:26Ha elfogyatkozik is testem és szívem: szívemnek kősziklája és az én örökségem te vagy, oh Isten, mindörökké!JSir 3:24Az Úr az én örökségem, mondja az én lelkem, azért benne bízom.Én 2:16Az én szerelmesem enyém, és én az övé [vagyok].Ef 1:17A mi Urunk Jézus Krisztusnak Istene, a dicsőségnek Atyja adjon nektek bölcsességnek és kijelentésnek Szellemét az Ő megismerésében; És világosítsa meg értelmetek szemeit, hogy tudhassátok, hogy mi az Ő elhívásának a reménysége, mi az Ő öröksége dicsőségének a gazdagsága a szentek között.
Méltatlan az Úrhoz, ha minket csak az üdvösségünk érdekel. Ha Isten mélységeivel nem törődünk, mondván: Ami „nem üdvösség kérdése”, az nem érdekel.
3.) Azt kell hirdetnünk, amelyekre a Szt. Sz. tanít.
Olv. 7. + 13aIstennek titkon való bölcsességét szóljuk... Ezeket prédikáljuk is...
Az igehirdetők nagy felelőssége, hogy ne emberi bölcsességet tanítsanak. A tanítók súlyosabb ítélet alá esnek, mert még az írott Igének a magyarázata is lehetséges emberi bölcsességgel. Mivel azonban ez nem a Szt. Sz. tanítása és kijelentése, ezért vagy értéktelen, vagy káros. Olv. 3-5.v.: Pál apostol nememberi bölcsességnek hitető beszédeivel szólt, hanem Isten Szellemével és erejével. Ennek előfeltétele volt Pál apostol emberi mivoltának a gyengesége, erőtlensége és félelme.
Egyre erőtlenebbnek érzem magam én is, és jobban félek kiállni Igét hirdetni, mint korábban. Már a felkészülésnél is szüntelenül imádkozom, újból és újból kérem az Urat, adjon kijelentést. Mert az emberi bölcsességnek, a beszédben való rutinnak is van hatása a hallgatókra. Ezt hitető beszédnek nevezi az Ige. Csakhogy az nem Istenbe vetett hitet, hanem hamis, félrevezető hitet támaszt a hallgatókban.
Pálnak is szüksége volt, hogy a testvérek imádkozzanak érte. Ef 6:19-20 hogy adassék nekem szó számnak megnyitásakor, hogy bátorsággal ismertessem meg az evangélium titkát, ... hogy bátran szóljak arról, amiképpen kell szólanom. Az igehirdetőknek, nekem is nagy szükségem van a testvérek könyörgésére, hogy a beszédünkben a Szt. Sz. ereje mutatkozzék meg, és hatoljon a hallgatók szívébe.
Szükséges a Szt. Sz. ereje azért is, mert a hallgatók számára is csak akkor áldásos, ha a hallott Ige kapcsán őket is Szt. Sz. tanítja, nem csupán emberi szót hallanak.
4.) A szellemi mélységeket csak szellemi emberek értik meg
13c-14: szellemiekhez szellemieket szabván. Érzéki (=lelki) ember pedig nem foghatja meg az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok neki; meg sem értheti, mivelhogy szellemiképpen ítéltetnek meg.
Ez egy újabb nagy kérdés: Istennek a mélységeit a Szt. Sz. kutatja és jelenti ki. Ugyanakkor azokat csak a szellemi ember érti meg. A szellemiekhez szellemieket szabván. De a hallgatók egy része még nem szellemi, hanem lelki vagy testi, és a számukra a szellemi mélységek bolondságnak tűnnek. Nemcsak a hitetlen emberek számára! Azt könnyű belátni, hogy a hitetlen bolondságnak tartja Isten Igéjét. Azonban amíg egy hívő ember nem szellemi, ő sem érti meg az Isten mélységeit.
Így volt ez Korinthusban is. Olv.1Kor 3,1-3. Minden gyülekezetben vannak Krisztusban kisdedek, testi gondolkodásúak. De vannak érettek, akiknek már kemény eledelre van szükségük, nem tejnek italára. Az érettebbek, a szellemiek nagyon vágynak Isten mélységeinek a megismerésére. Tehát egyiknek tej itala kell, a másiknak kemény eledel, de mindkettő ugyanazt az igehirdetést hallgatja. A Szt. Sz. hatalmas csodája, hogy mindkettőt meg tudja elégíteni, mert szól a szellemben kisdedekhez, a gyermekkorúakhoz és a szellemben felnőttekhez is.
Egy gyülekezetben mindig többen vannak a szellemben kiskorúak, a lelkies és testies hívők, mint a szellemiek, az érettek. Ezért az igehirdetőket megkísértheti az, hogy inkább a kisdedekhez, a kezdőkhöz szóljanak, vagy egyenesen azokhoz, akik még nem hívők. Mert Isten őket is szereti, és hozzájuk is van üzenete. De a Szt. Sz. szeretné Isten mélységeit is feltárni, és azokat kijelenteni. Nem mindig csak arról szólni, hogy Isten szeret, J. Kr. meghalt a bűneinkért, és aki hisz Benne, annak örök élete van. Ez nagyon fontos, alapvetően fontos, de ebben is vannak mélységek. J. Kr. halálában Isten az egész régi teremtést megítélte. Vele együtt én is meghaltam, Általa nekem megfeszíttetett a világ és én is a világnak.
Mélységek vannak az Úr Jézus feltámadásában is. Ezzel új teremtés kezdődött. Az új teremtésnek egyik mélységes titka, ami Istenben volt elrejtve, amit az Ige Kr. titkának is nevez: a Gyülekezet, amely az Ő teste, teljessége Őneki.
Más titkok is vannak. Pl. Isten választott népének a jövőjére vonatkozó titkok. A Szt. Sz. világossá akarja tenni, hogy mi az elhívása, feladata, szolgálata, jövője és dicsősége a Gyülekezetnek és Izraelnek, és hogy ezeket nem szabad összekeverni.
Isten szeretetének is mélységei vannak. Ef 3:19 És megismerjétek a Krisztusnak minden ismeretet felül haladó szeretetét, hogy [ekképpen] beteljesedjetek az Istennek egész teljességéig.
De Isten szentségének és igazságosságának is vannak mélységei. A Szt. Sz. kijelenti, hogy Isten szeretetével összhangban van a szentsége és igazságossága. Noé idejében a szeretet Istene pusztította el a földön élőket az emberrel együtt. Sodomát és környékét elsüllyesztette, lakosait kénköves tüzes esővel ölte meg. Noha Isten nem akarja a bűnös halálát, mégis lesznek emberek, akiket örök halálra, kárhozatra ítél. Noha Isten bánkódik a gonosz miatt, de a gonoszság és a kárhozat ellenére is boldog Isten. Így nevezi Őt az Ige az 1Tim 1:11-ben.
Befejezés:
16b.:bennünk pedig Krisztus értelme van. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy bennünk is ugyanaz a Szt. Sz. van, Aki Kr.-ban, Aki vizsgálja, kutatja Isten mélységeit. Ján 17:3Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a Jézus Krisztust. Ehhez a megismeréshez szükséges, hogy a Szt. Sz. feltárja előttünk Isten mélységeit. Ne elégedjünk meg az Úr felszínes ismeretével! Igyekezzünk Őt jobban megismerni. A magunk részéről tegyünk meg mindent, hogy a Szt. Sz. teljesebben feltárhassa a mélységeket. Ehhez szükséges az Ige ismerete, annak a szívünkben forgatása, arról való gondolkodás éjjel és nappal. Kell az engedelmesség, az imádkozás, a testvéri közösség és szeretet gyakorlása. Végül: Olv. Jer 9:23-24. Ámen.